GEMA als nachtmerrie voor de Berlijnse clubindustrie

Zoals wij Buma/Stemra in Nederland kennen heeft ieder groot land een organisatie die zich inzet voor de rechten van muzikanten. Dit houdt in dat deze organisaties geld vragen aan bijvoorbeeld radio en televisiestations, maar ook aan podia, clubs en zelfs winkels die muziek in openbare ruimte willen draaien. Vervolgens wordt dit geld via een ingewikkeld systeem verdeeld aan de rechthebbende artiesten (of dit ook daadwerkelijk goed in z’n gang gaat is ook nog maar de vraag, maar daar gaan we het niet over hebben). In Duitsland wordt dit geregeld door auteursrechtenorganisatie GEMA. Deze organisatie is de laatste maanden echter onwijs vaak in het Duitse nieuws, omdat ze met nieuwe plannen de beroemde clubindustrie van Berlijn bedreigen.

GEMA heeft nieuwe plannen gepresenteerd waar clubs in Berlijn en in andere Duitse steden er flink op achteruit gaan. Mochten de plannen in 2013 ingevoerd worden, dan betekent dit dat clubs niet langer een jaarlijkse bijdrage betalen maar betalen voor iedere avond waarop ze muziek draaien voor een publiek. Daarnaast besluit de organisatie dat dit evenement vijf uur mag duren. Duurt een evenement langer dan vijf uur – wat in principe geldt voor iedere clubavond in Berlijn – dan betaald de club nog eens 50% extra. Gaat het feest langer dan tien uur door, dan komt er dus weer 50% bij. Volgens verschillende clubeigenaren betekent dit dat clubs in Berlijn 10% van hun jaarlijkse omzet af moeten staan aan GEMA.

De Clubsector van Berlijn is enorm en dat is te danken aan een gemeente die zich nauwelijks bemoeit met deze industrie. Gevolg is dat clubs relatief weinig kosten hebben, hierdoor geld hebben voor grote langdurige feesten waar bezoekers relatief weinig geld voor hoeven neer te leggen. Het is niet ongewoon dat een club in Berlijn op vrijdagavond z’n deuren opent en pas zondagavond of zelfs maandagmorgen de poort weer sluit. Dit is precies wat Berlijn zo populair maakt bij clubliefhebbers en dit trekt jaarlijks ongelooflijk veel toeristen naar de stad.

Dit soort clubavonden en daarmee dit soort clubs worden nu echter bedreigd door de nieuwe regels van GEMA. In Berlijn wordt er wekelijks actie gevoerd tegen het nieuwe reglement. Zo stopten DJ’s in Berlijn enkele weken geleden 5 minuten met draaien, waardoor het stil werd in de clubs. Ook worden er veel protestoptochten georganiseerd en is er een petitie tegen GEMA die inmiddels al meer dan 200.000 keer getekend is. Verschillende clubs hebben aangegeven dat in het geval dat deze regels aangenomen worden, ze hun deuren zullen moeten sluiten.

Berghain is één van de meest beroemde clubs ter wereld. Deze club opent op zaterdagavond z’n deuren en blijft altijd open tot maandagochtend. De toekomst van de club is echter niet zeker als de nieuwe regelgeving van GEMA wordt ingevoerd.

Natuurlijk is het belangrijk dat artiesten geld ontvangen, daar hebben ze recht op. Platen worden niet meer zo veel verkocht als twintig jaar geleden en ook de internetverkoop is nog niet helemaal wat het zou moeten zijn. De clubindustrie is echter wereldwijd aan het groeien; meer mensen horen dus muziek in clubs. Ik vind het daarom ook terecht dat clubs een bijdrage moeten leveren aan een auteursrechtenorganisatie. GEMA gaat echter een stap te ver met de nieuwe regels.

Allereerst beseft de organisatie blijkbaar niet dat ze een sector bedreigen die ontzettend belangrijk is op het gebied van cultuur. Niet alleen zou het een groot deel van de beroemde cultuursector van Berlijn verpesten, house en techno zijn in de laatste twintig jaar een groot deel van de geschiedenis van de stad geworden. Na de val van de Berlijnse muur was het voor veel jonge mensen deze muzikale en culturele ontwikkeling dat jongeren uit oost en west weer bij elkaar bracht.

Daarnaast klopt het systeem van GEMA ook niet. GEMA dekt net als Buma/Stemra in Nederland artiesten die aangesloten zijn bij grote platenmaatschappijen. 95%, als het niet meer is, van de muziek die in de Berlijnse clubs wordt gedraaid is echter helemaal niet aangesloten bij één van deze labels. Veel van deze muziek wordt uitgebracht via kleine labels ontstaan uit vriendengroepen of worden zelfstandig via internet of in platenzaken verkocht. GEMA heeft dus eigenlijk helemaal niets te maken met deze muziek maar eist toch het volledige bedrag van de clubs. De vraag is dan wiens zakken daar gevuld mee worden.

Auteursrechtenorganisaties zijn hele ingewikkelde instanties, dat geldt zowel voor Buma/Stemra als GEMA. Het lijkt er echt op dat GEMA geen flauw idee heeft van hoe de Berlijnse clubindustrie in elkaar zit en het doorvoeren van het nieuwe reglement zou het einde kunnen betekenen van hoe de wereld de Berlijnse clubsector nu ziet. En dat zou dood en doodzonde zijn.

Bron: http://www.thefader.com/2012/10/25/berlins-music-community-debates-a-controversial-new-nightclub-fee/

About these ads

Over borrelparaat

HRO VTM K&C 4A
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op GEMA als nachtmerrie voor de Berlijnse clubindustrie

  1. marcoloch zegt:

    Hoi Michiel,

    Ik vind je inleiding erg duidelijk en je zet goed uiteen hoe de situatie rondom auteursrechten momenteel geregeld zijn en hoe dit vanaf 2013 eruit gaat zien in Duitsland.

    Ik mis een aantal bronnen in je essay. In de tweede alinea schrijf je bijvoorbeeld dat volgens de clubeigenaren 10% van hun jaaromzet afgedragen zou moeten worden aan GEMA. Welke bron wijst daar op?

    Ik vind je stelling dat het systeem van GEMA een stap te ver gaat goed onderbouwt is. Je zet helder uiteen hoe muziek na de val van de Berlijnse Muur ervoor gezorgd heeft dat jongeren uit west en oost Duitsland bij elkaar gebracht heeft. Vervolgens kom je met een tweede argument waarom het systeem niet klopt, namelijk dat 95 procent van alle artiesten niet aangesloten is bij platenlabels die vallen onder het systeem van GEMA. Ook hier mis ik een bron die wijst op deze stelling.

    Tenslotte mis ik een alternatief. Hou zou jij het systeem invullen (of misschien helemaal afschaffen e.d.)

    Ondanks mijn kritiek vind ik je essay erg interessant en informatief. Ik heb zelf ook overwogen om een essay te schrijven over het Nederlandse systeem van auteursrechten, maar ik had tot vandaag totaal geen idee van hoe dit in het buitenland geregeld is.

    Groetjes,
    Marco
    .

  2. Yasha Lepelaar zegt:

    Heey Michiel en Marco,

    volgens mij was het de bedoeling dat ik ‘kritiek’ zou geven op dit stuk..! Maar dan doe ik het wel op het volgende essay. We draaien het dus om.

    Bij deze weet jij dat dan ook Michiel, kan jij dit vermelden bij het inleveren van de stukken?

    Groetjes Yasha

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s